יוני 2021
339 צפייות

הפקת ספר הינה תהליך מייגע שיכול לקחת הרבה מאוד זמן ולכן נדרשת סבלנות ותוכנית מסודרת הדורשת ירידה לפרטים הקטנים ביותר. כאשר מדובר בשלב ההגהה, ירידה לפרטים הינו שלב חשוב במיוחד. לפעמים, התהליך כו מורכב, שרצוי להיעזר במומחים, במיוחד בתהליך ההגהה. ביצוע עריכה עצמית יכולה להוות יתרון במידה והכותב לא מתחבר לעורכים שהוא מצא ובכך יכול לחסוך כסף וגם לערוך את הספר לפי איך שאת.ה רוצים. 

מה בעצם ההבדל בין עריכה לשונית להגהה?

למעשה, שלב ההגהה הינו שלב שבה לאחר העריכה הלשונית. בשלב העריכה הלשונית, העורך בודק את רמת הפיסקאות והמשפטים בטקסטים. לראות שהפיסקאות מובנות, מעבירות את המסר בצורה ברורה, הטקסט מתאים לקהל היעד (במידה ומדובר בעריכה לאחר תרגום ועוד). הגהה יורדת לרמת המילה עצמה ובודקת האם יש שגיאות כתיב, אותיות הפוכות אותיות חסרות וכדומה. (יותר טכני)

מכיוון שמהעיניים שלנו, אנו יכולים לפספס פרטים חשובים שיכולים לפגוע באיכות הספר, אומרים שמומלץ להיעזר במישהו חיצוני לביצוע העבודה. אם אתם כותבים חדשים, סדנת כתיבה יוצרת מומלצת מאוד על מנת לדעת להוציא לאור ספר בכוחות עצמכם ואף לקבל עזרה בהגהה ועריכה של ספר. אבל אם הגעתם לשלב הגהה אז קודם כל ברכות. אתם למעשה שלב אחד לפני הדפסת הספר ואם אתם מעוניינים לבצע את ההגהה והעריכה בכוחות עצמכם, הינה כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לעשות זאת.

טיפ מספר 1, השתמשו בתוכנת וורדאז כן, כולכם בטח אומרים ברור, מי לא יודע את זה. אבל למען האמת, לא כל אחד זוכר ואף יודע את כמות העזרה שהתוכנה הזו יכולה לתרום. אם אתם עדיין בשלב הכתיבה או עריכה לשונית בצעו תוך כדי הגהה לטקסטים על ידי הפעלת התכונה "בדיקת איות" של וורד. אם לא כתבתם את התוכנה בוורד, בתור שלב ראשוני, אפשר להיעזר בתוכנה ולהזין בה את הטקסטים, או במידה והם נכתבו בה, אז פשוט לעבור על הטקסטים ולבדוק את התיקונים שהתוכנה נותנת. אממה, לא תמיד התיקונים של התוכנה הם נכונים ולכן חשוב לבדוק טוב לפני שמחליטים ללכת על האפשרות שהתוכנה נותנת. ככלל אצבע, מומלץ לבצע הגהה עוד בשלב הכתיבה, כך תחסכו זמן בשלב מאוחר יותר.

הניחו את הטקסטים במגירהסיימתם לכתוב את יצירת האומנות שלכם? הפשירו את המוח ושימו את הטקסטים בצד לכמה ימים (אם את.ה מסוגל לעמוד בזה). הניחו את הספר בצד אפילו לשבועיים, הדבר יהיה רצוי אף יותר. סטיבן קינג, לאחר כתיבת סרטים או ספרים, מניח בצד את הטקסטים שלו למשך כשישה שבועות לפני שהוא מסתכל בהם שוב. למה בעצם כדאי לעשות זאת? אתם רוצים לשכוח את מה שכתבתם לחלוטין כדי שכשתסתכלו שוב, לא תזכרו כלום ותגיעו עם מחשבה נקיה וצלולה בלי תמונה מנטאלית איך הטקסטים אמורים להישמע (כאילו לא אתם כתבתם את הספר). אזהרה: הדבר יכול להיות מתסכל ומעצבן, אבל זהו תרגיל חשוב מאוד לעריכה והגהה יעילה יותר.

שמעו את הטקסט – שמיעת הטקסט יכולה לעזור לכם להבין איפה יש שגיאות כתיב, איפה יש טקסט שלא מובן עד הסוף ולערוך את הספר בצורה שקוראים אוהבים. למעשה, הדבר יעזור לכם לפתח קישורי כתיבה, "הצצה למחשבות הקורא". אתם יכולים להיעזר בחבר שיקריא לכם את הטקסט או להשתמש בתוכנות אונליין חינמיות שמקריאות את הטקסט לפי קול שאתם בוחרים. יש הרבה כאלה.

לסיכום: שלב הגההה מתבצע ב3 שלבים עיקריים. שלב הגהה ראשוני, שלב הגהה לאחר עימוד ושלב הגהה לפני הדפסה. ככל שתבצעו את השלבים האלו בצורה טובה יותר, תוכלו לחסוך כסף וגם להוציא ספר ערוך מדהים בכוחות עצמכם. ישנם עוד עשרות טיפים בנושא ההגהה אבל החשוב מכל הוא הקדשת הזמן הדרוש וסבלנות. בהצלחה.

שתף עמוד